آخرین تحولات لبنان

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و گرجستان: اجرای قانون تخصیص تنفس خوراک در مورد واحدهای پتروپالایشگاهی که هم اکنون منتظر تخصیص خوراک هستند، اهمیت بالایی دارد. ما باید به جذب سرمایه بپردازیم و حتی الامکان بخش خصوصی را در این پروژه‌ها مشارکت دهیم.

چرا مشوق قانونی «تنفس خوراک» به واحدهای پتروپالایشگاهی تخصیص داده نمی‌شود؟

پتروپالایشگاه­ها بستری برای دور کردن کشورها از خام ­فروشی به شمار می روند و طی سال­های اخیر مورد توجه جدی قرار گرفته­ اند. به طوری که دیگر پالایشگاه­ و پتروشیمی به تنهایی در کشورهای پیشرفته دیده نمی ­شوند، بلکه در کنار آن­ها واحدهای پتروپالایشگاهی گسترش یافته ­اند.

پتروپالایشگاه­ها مزیت­هایی نسبت به پالایشگاه ­ها و پتروشیمی­ ها دارند. اولین موضوع این است که در آن­ها از تکنولوژی­های نوین و جدید استفاده می­ شود، به همین دلیل، میزان آلودگی کمتری دارند و به لحاظ محیط زیستی دارای مزیت هستند. از طرف دیگر، این واحدهای صنعتی ارزآوری بالایی را برای کشور به ارمغان می­ آورند، زیرا محصولات­شان ارزش افزوده بالایی دارند.

با توجه به مزیت ­هایی که پتروپالایشگاه­ها برای کشور دارند، ریل ­گذاری­های قانونی برای توسعه آن­ها انجام شده است. تنها نیاز به عزم حاکمیتی در دولت برای اجرای این قوانین و رفتن به سمت راه ­اندازی پتروپالایشگاه­ها در کشور داریم.

مطالبه مردم، رسانه ­ها، کارشناسان و مسئولان از وزارت نفت این است که برنامه­ مدونی در زمینه توسعه پتروپالایشگاه­ها داشته باشد و این امر را محقق کند. به نحوی که کشور از مزیت­ های این واحدهای صنعتی بهره ­مند شود و حتی الامکان از خام ­فروشی فاصله بگیریم.

در حال حاضر، برخی واحدهای پتروپالایشگاهی به میزان ۸۰ درصد پیشرفت داشته ­اند و منتظر دریافت تنفس خوراک هستند. اگر این واحدها نتوانند از این مشوق قانونی بهره ­مند شوند، انگیزه سرمایه ­گذاران برای ورود به این حوزه تا حد زیادی کاهش می ­یابد. چیزی که اصلاً قابل قبول نیست.

نظرات سیده فاطمه مقیمی، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و گرجستان را در خصوص اجرای قوانین موجود در ارتباط با توسعه پتروپالایشگاه­ها و مزیت­ های راه ­اندازی این واحدهای صنعتی در کشور می­ خوانید.

اصلاح روابط تجاری بین ­المللی بستر عرضه محصولات نهایی به بازارهای هدف

مقیمی ضمن اشاره به مزیت­های توسعه پتروپالایشگاه­ها در کشور و فاصله گرفتن از خام ­فروشی تصریح کرد: تولید محصولات نهایی در پتروپالایشگاه­ ها به لحاظ افزایش ارزآوری برای کشور و ایجاد ارزش افزوده چندبرابری نسبت به فروش مواد خام، برایمان اهمیت دارد. از سوی دیگر، راه ­اندازی پتروپالایشگاه­ها نیاز به نیروی کار دارد و این به معنای افزایش اشتغال­ آفرینی در کشور است.

وی ادامه داد: اگر بتوانیم سیاست­هایی را در کشور اجرا کنیم که به سمت تولید محصولات نهایی برویم و این تولیدات را به بازارهای بین­ المللی عرضه کنیم، از یک طرف به لحاظ درآمدزایی سود می­ کنیم و از طرف دیگر، بستر اشتغال­زایی را در کشور به وجود می ­آوریم. با توجه به این مزیت­ها نیاز است به سمت توسعه پتروپالایشگاه­ها در کشور برویم و برای این امر برنامه داشته باشیم.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و گرجستان خاطرنشان کرد: اصلاح روابط تجاری بین ­المللی می­ تواند بستری برای عرضه محصولات نهایی به بازارهای بین ­المللی به وجود بیاورد. توسعه روابط بازرگانی با کشورهای دیگر می­ تواند در این امر موثر باشد. نیاز است تلاشی در راستای ایجاد بستری برای انتقال راحت پول به کشور صورت بگیرد.

تاثیر مشوق­ هایی مانند تخصیص تنفس خوراک در ایجاد انگیزه سرمایه ­گذاری

مقیمی گفت: حرکت در مسیر توسعه پتروپالایشگاه­ ها باید با بررسی­ های دقیق کارشناسی انجام و عرضه و تقاضا در بازار به درستی تبیین شود. در این روند، باید توجه کنیم که چه چیزی در بازارهای بین ­المللی مورد نیاز است و به همان سمت حرکت کنیم.

وی ادامه داد: قطعاً اجرای مشوق­های قانونی مانند تخصیص تنفس خوراک در توسعه پتروپالایشگاه ­ها اثرگذار خواهد بود. سرمایه جایی می­ رود که سودآوری وجود داشته باشد و این یکی از خاصیت­ های طبیعی سرمایه است. بنابراین، سرمایه­گذار زمانی به پروژه ­های پتروپالایشگاهی ورود می­ کند که از سودآوری این طرح­ها اطمینان داشته باشد. مشوق­ هایی مانند تخصیص تنفس خوراک قطعاً در ایجاد انگیزه برای سرمایه ­گذاری در طرح­های پتروپالایشگاهی موثر هستند.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و گرجستان خاطرنشان کرد: اجرای قانون تخصیص تنفس خوراک در مورد واحدهای پتروپالایشگاهی که هم اکنون منتظر تخصیص خوراک هستند، اهمیت بالایی دارد. ما باید به جذب سرمایه بپردازیم و حتی الامکان بخش خصوصی واقعی را در این پروژه­ها مشارکت دهیم و تنفس خوراک پتروپالایشگاه­ها اثر جدی در افزایش انگیزه سرمایه­گذاران دارد.

تهاتر از روش­های مناسب برای دستیابی به تجهیزات پتروپالایشگاهی کشور

مقیمی گفت: تصویب مشوق­های قانونی در مجلس به تنهایی نمی­تواند به توسعه پتروپالایشگاه­ها منجر شود. نیاز است قوانین تشویقی عملیاتی شوند تا در عمل انگیزه­ای برای سرمایه ­گذاران به وجود بیاید. به عبارت دیگر، تصویب قوانین شرط لازم است اما کافی نیست.

وی در خصوص مصوبه برنامه هفتم توسعه مبنی بر امکان تهاتر روزانه ۱۵۰ هزار بشکه نفت با تجهیزات پتروپالایشگاهی خاطرنشان کرد: تجارت روش­های گوناگونی دارد. یکی از راه­های تجارت، تهاتر است. در این روش، به جای اینکه پول و ارز جا به جا شود، کالا در ازای کالا مبادله می­شود.

مقیمی گفت: تهاتر از روش­های مناسب برای دستیابی به تجهیزات پتروپالایشگاهی کشور است. نکته مهم این که توجه داشته باشیم نفت را با قیمت خوب به فروش برسانیم و دریافت تجهیزات با کیفیت و با شرایط مناسب در دستور کار قرار بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.